Treść artykułu:
- Drogi zasilane energią słoneczną we Francji
- Solarne ścieżki rowerowe w Polsce
- Ścieżki rowerowe w Holandii
- Chodniki zasilane energią słoneczną w Holandii
- Droga zasilana energią słoneczną w Niemczech
Na tym etapie Unia Europejska wprowadziła szereg przepisów wspierających wykorzystanie energii słonecznej do transformacji energetycznej w każdym kraju. Oprócz dużych elektrowni fotowoltaicznych i fotowoltaiki dla gospodarstw domowych, niektóre kraje zaczynają przyglądać się projektom łączącym fotowoltaikę i drogi, odnosząc w tych przypadkach pewne sukcesy i pewne porażki. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, czy taki projekt został zrealizowany w Twoim kraju.
![broken image](http://custom-images.strikinglycdn.com/res/hrscywv4p/image/upload/c_limit,fl_lossy,h_9000,w_1200,f_auto,q_auto/5373581/67021_28632.jpg)
Drogi solarne we Francji
W 2016 r. miasto Tourouvre w Normandii, położone w północnej Francji, ukończyło praktycznie pierwszą drogę solarną o nazwie Wattway, która ma łącznie 1 km długości i jest pokryta 2800 m2 paneli fotowoltaicznych. Panele są chronione warstwą silikonu, która jest w stanie wytrzymać przejechanie przez około 2000 samochodów dziennie.
Francuska Agencja Ochrony Środowiska i Kontroli Energii obliczyła wówczas, że "słoneczna droga" o długości 1 km mogłaby zapewnić codzienne oświetlenie publiczne małego miasta liczącego 5000 mieszkańców. Co więcej, "słoneczna autostrada" może również dostarczać energię elektryczną do sygnalizacji świetlnej, stacji ładowania samochodów elektrycznych i gospodarstw domowych.
Projekt o wartości 5 milionów euro miał jednak swoje problemy w praktyce, ponieważ okazało się, że Normandia otrzymuje silne światło słoneczne tylko przez 44 dni w roku, a generowana energia elektryczna jest znacznie mniejsza niż oczekiwano. Po drugie, pęknięcia na drogach były wszędzie, a części dróg musiały zostać usunięte w 2018 r. z powodu uszkodzeń spowodowanych zużyciem. W rezultacie w 2019 r. projekt został uznany za nieudany.
![broken image](http://custom-images.strikinglycdn.com/res/hrscywv4p/image/upload/c_limit,fl_lossy,h_9000,w_1200,f_auto,q_auto/5373581/741702_562893.jpg)
Solarne ścieżki rowerowe w Polsce
Również w 2016 r. w Liz Buck Warmiński w północnej Polsce powstała jasnoniebieska ścieżka rowerowa wykonana z syntetycznego materiału, która po pochłonięciu dziennej dawki światła słonecznego może świecić do 10 godzin. Podczas gdy wcześniej w Holandii istniała oświetlona diodami LED ścieżka rowerowa, tym razem zasilany energią słoneczną pas w Polsce to zupełnie inna historia, forma prawdziwego zazieleniania.
![broken image](http://custom-images.strikinglycdn.com/res/hrscywv4p/image/upload/c_limit,fl_lossy,h_9000,w_1200,f_auto,q_auto/5373581/418358_867530.jpg)
Solarne ścieżki rowerowe w Holandii
Oprócz Polski, Holandia ma również wiele podobnych ścieżek rowerowych. Na przykład w 2020 r. w prowincji Utrecht zbudowano ścieżkę rowerową, która łączy panele słoneczne z betonowymi pasami i ma około 330 metrów długości.
W szczególności w tym roku Noord-Brabant w Holandii ogłosił, że zbuduje 500-metrową naziemną ścieżkę rowerową wzdłuż drogi prowincjonalnej N285 w pobliżu Wagenberg. Oczekuje się, że w celu przetestowania wydajności pięć lat po ukończeniu, na asfalcie zostanie ułożonych 600 paneli słonecznych. W ciągu pięciu lat eksperci z holenderskiej prowincji ocenią w szczególności odporność modułów słonecznych na naprężenia mechaniczne wywierane przez pieszych i rowerzystów, koszty utrzymania systemu fotowoltaicznego oraz ilość generowanej energii elektrycznej. Jest to holenderski program rządowy mający na celu przetestowanie możliwości wykorzystania energii słonecznej w infrastrukturze drogowej. Program obejmuje rozmieszczenie instalacji solarnych wzdłuż autostrad i ekranów akustycznych.
![broken image](http://custom-images.strikinglycdn.com/res/hrscywv4p/image/upload/c_limit,fl_lossy,h_9000,w_1200,f_auto,q_auto/5373581/931204_962735.jpg)
Ścieżki dla pieszych zasilane energią słoneczną w Holandii
Oprócz ścieżek rowerowych, około 400 metrów kwadratowych chodnika zasilanego energią słoneczną, wandaloodpornej ścieżki wykonanej z paneli słonecznych opracowanych przez węgierską firmę Platio, zostało niedawno zainstalowanych w Groningen w Holandii. Kiedy został otwarty 24 marca, podobno wygenerował wystarczającą ilość energii elektrycznej, aby zasilić 47 holenderskich domów przez jeden dzień.
Chodnik solarny składa się z 2 544 monokrystalicznych paneli słonecznych Patio o wydajności 21,8% i podobno jest w stanie wytrzymać nacisk 2 ton bez mikropęknięć. Będzie on generował 55 000 kWh energii elektrycznej rocznie na potrzeby ratusza w Groningen.
Ze względu na ograniczone zasoby gruntów, władze holenderskie mają trudności ze znalezieniem dostępnego gruntu pod budowę dużych elektrowni fotowoltaicznych. W ostatnich latach instytuty badawcze i prywatne firmy starały się wykazać wykonalność budowy projektów solarnych na gruntach nierolniczych, w tym na nasypach, dachach, lądzie i wodzie morskiej.
![broken image](http://custom-images.strikinglycdn.com/res/hrscywv4p/image/upload/c_limit,fl_lossy,h_9000,w_1200,f_auto,q_auto/5373581/250957_669361.jpg)
Drogi solarne w Niemczech
Jako znane na całym świecie królestwo motoryzacji, przez Niemcy przebiegają dziesiątki tysięcy kilometrów autostrad. W rzeczywistości Niemcy eksperymentują już z "autostradami solarnymi", które łączą drogi z instalacjami fotowoltaicznymi. W listopadzie 2018 r. w pobliżu Kolonii oficjalnie otwarto pierwszą autostradę solarną w Niemczech.
Chociaż droga solarna ma tylko 90 metrów długości, jest uważana za drogę przyszłości w Niemczech. Droga produkuje energię elektryczną, pochłania hałas, a zimą przyspiesza topnienie lodu na drodze. Ponadto powierzchnia drogi składa się z wielu pojedynczych kryształów, na których czujniki mogą mierzyć natężenie ruchu na drodze, a tym samym kontrolować przełączanie sygnałów.
Jednak po okresie eksperymentalnej eksploatacji ta słoneczna droga wymaga dalszych ulepszeń.
![broken image](http://custom-images.strikinglycdn.com/res/hrscywv4p/image/upload/c_limit,fl_lossy,h_9000,w_1200,f_auto,q_auto/5373581/541530_855641.jpg)
Przeprowadzone do tej pory różne testy dróg solarnych ujawniły nam szereg problemów. Energia słoneczna jest rzeczywiście najczystszym i najbardziej rozpowszechnionym zielonym źródłem energii dostępnym obecnie, ale jej połączenie z drogami rodzi szereg problemów.
Wysokie koszty są nieuniknionym priorytetem, ponieważ drogi solarne są bardzo drogie w budowie w wielu krajach, a następnie fakt, że inżynierowie do tej pory nie byli w stanie stworzyć panelu słonecznego, który byłby w stanie wytrzymać nacisk wielu pojazdów, pozostając jednocześnie wystarczająco przezroczystym, aby przepuszczać światło słoneczne.
Maysun Solar specjalizuje się w produkcji wysokiej jakości modułów fotowoltaicznych od momentu powstania w 2008 roku. Wybierz Maysun Solar, ponieważ mamy wysokiej jakości panele słoneczne spełniające Twoje potrzeby, skontaktuj się z nami i razem możemy stworzyć zieloną przyszłość!
Może Ci się również spodobać: